איכות הסביבה

זה הסתיו עם החצב

לכבוד החגים נאחל שנה טובה ונזמין אתכם למפגש נדיר עם נפלאות הטבע. מי שמחובר אל הטבע ואל השדות מרגיש את הסתיו במראות ובקולות החדשים. החצב והחבצלת פורחים, האוויר צלול מאבק הקיץ ובערבים יש קרירות נעימה – כל אלה מבשרים את בוא הסתיו.
בואו נצא אל שביל חוף הכרמל, נישא עינינו אל השמים ונבחין בציפורים הנודדות מהצפון, להקות של חסידות חולפות מעל בדאייתן דרומה, דורסים למיניהם חולפים בשריקות צורמניות וציפורי שיר קטנות מופיעות לפתע בגינות.

שוחרי החצבים יכולים למצוא אותם בכמה נקודות פריחה:
מושב בית חנניה:
ממזרח למושב יש תל ובו פריחה מרשימה של חצבים.
מעגן מיכאל: בין מצבותיו של בית הקברות הערבי הישן שליד בית ספר שדה מעגן מיכאל, צומחים להם אלף ואחד חצבים, זקופים ולבנים כ"נרות נשמה".
בית אורן: ליד האנדרטה או בנחל מערות נבחין בפריחת החצבים המרהיבה ואולי נראה מגוון גדול של חרקים, שמשתכרים מצוף הפרחים.
עתלית: חורשת לימור ורכס הכורכר של עתלית

קרדיט צילום: שרה גולד
 

-----------------------------------------------------

 

 

ים של אהבה

החל מתחילת עונת הרחצה אנחנו פועלים ביחד אתכם להגברת המודעות וללקיחת חלק בפעילות לשמירה על החוף והים:
בחודש יוני נפגשנו בשמורת חוף דור ל"פסטיבל הים" של ארגון "אנשי הים התיכון" להיכרות עם הים ואוצרותיו במסגרת "פסטיבל חקלאות, ים ואדם".
ביולי ובאוגוסט פעל "יצאת נקי" מיזם משותף לאגף לשירותים חברתיים וקהילתיים, היחידה הסביבתית, האגף המוניציפלי, המחלקה לביטחון קהילתי, "הרשות למאבק באלימות סמים ואלכוהול", המשרד לביטחון הפנים, "החברה להגנת הטבע" והמשרד להגנת הסביבה. זהו מיזם חברתי, סביבתי ותעסוקתי לבני נוער, שמטרתו העצמה ומניעת התנהגויות מסוכנות יחד עם חינוך לשמירה על הים.

באוגוסט ראינו את צבי הים בוקעים בשמורת הטבע "חוף גלים". השנה היתה שנה ברוכה במספר האבקועים (צבי ים שזה עתה בקעו) ושעשו דרכם בבטחה לים.

ב 16 באוגוסט במסגרת הכשרת קהילת ים של חוף הכרמל, מטעם צלול ואנשי הים התיכון - התקיימה הרצאה על ניטור מדוזות מעת ד"ר דור אדליסט. הרצאה מרתקת ומעשירה שנכחו בה כ- 120 איש על בירה במדשאה מול הים של מועדון השייט של נחשולים.

 

ומה עכשיו?
כמובן שגם במהלך החגים כולנו נמשיך לשמור על החופים נקיים. כדי להגדיל את המודעות לבעיית הפסולת בחופים אפשר להצטרף ליוזמת הניטור של סוגי הפסולת. הנתונים מצטרפים למאגר הנתונים הבינלאומי, מסייעים בחקר מקורות הפסולת בארץ ובעולם. לפרטים ניתן לפנות לד"ר גליה פסטרנק מהחוג לציוויליזציות ימיות באוניברסיטת חיפה, galia_ps@hotmail.com

 

בספטמבר – בחוף כרמל בוחרים במועצה נקייה

בתאריך: 13/9/19, 17:00-19:00 : יום הניקיון הבינלאומי מתבצע ביוזמת ארגון Clean Up the World  ומעודד קהילות ברחבי העולם לנקות את סביבתם ולשמר אותה

בתאריכים: 16-23/9/19 וגם/או ה 25/9: יתקיים שבוע ניקיון החופים הבינלאומי/ יום ניקיון חופים מצוין בארץ ובעולם ביוזמת ארגון Ocean Conservancy.

בתקופה הזו יתקיימו במועצה פעולות לשמירה על מועצה נקייה

בתאריך 16/9/19: "קהילת ים חוף הכרמל" של ארגון "אנשי הים התיכון" מזמינה את הציבור להקרנה של הסרט הדוקומנטרי והמהפכני זוכה הפרסים "רבולושן" אשר יוקרן על הדשא של חד"א בקיבוץ נחשולים.

 

בימוי: רוב סטיוארט (קנדה, 2012) הסרט הדוקומנטרי הטוב ביותר אשר זכה בפסטיבלים רבים, בהם פסטיבל הסרטים הבינלאומי של ונקובר ופסטיבל סנטה ברברה.

תקציר הסרט: המהפכה הגיעה, והיא מתחילה בים. הבמאי והצלם התת־מימי רוב סטיוארט פותח במבצע להצלת החיים על פני כדור הארץ מפני האסונות האקלימיים הצפויים להתרחש, אם לא תשנה האנושות את הרגליה. לאחר ההצלחה הגדולה שזכה לה סרטו האחרון "ים כרישים", יוצא סטיוארט בקריאה חדשה- לתקן את הנזק שגורם המין האנושי למרחב המחייה שלו בקצב הולך ומואץ ב־250 השנים האחרונות. במסע העובר ב־15 מדינות הוא מגלה את האיומים הממשיים המסכנים את האנושות, את הגורמים להם, וכמה דרכים לפתרון.

להצטרפות לקהילה ולפרטים נוספים ניתן לפנות מיטל בן ששון לנציגת "צלול" ב"אנשי הים התיכון" כאן בחוף הכרמל -
מיטל maytalbs@gamil.com  ובטלפון 052-3750804

 

21.9 שוק יוצרים שינוי: שוק אקולוגי בשיתוף המועצה, החברה להגנת הטבע וגורמים נוספים שמטרתו להקטין את הצריכה של תעשיית הטקסטיל וצמצום זבל בחופים – פריטים מתומחרים לפי ק"ג אשפה, בואו בהמוניכם!
פרטים בהמשך. למידע ניתן לפנות נגה לבנברג, מנהלת היחידה הסביבתית חוף כרמל: טלפון 04-8146331, noga@hcarmel.org.il

25.10 במסגרת פעילות "מבט אל הים" של רשת קהילות "אנשי הים התיכון" יתקיים שנרקול מודרך בשמורה: היכרות עם הריף הרדוד ועם מיני דגים וחסרי חוליות בולטים לאורך חופי הים התיכון, וגם אצלנו יהיו שני מוקדים לשנרקול, בחוף-דור ובחוף הבונים, כל זאת במטרה לפתוח בפני אוהבי-הים, חלון לתוך מעמקי הים, להיכרות עם יצורים תת-ימיים שייחודיים לשמורות שלנו, כאן בים התיכון. הים באוקטובר הינו נעים, נוח ובעל צלילות גבוהה, ומובטחת חוויה כייפית לכל המשפחה.

לאור הביקוש הרב ומניסיון משנים עברו, תתקיים הרשמה מראש. לפרטים ניתן לפנות למיטל- רכזת "קהילת ים חוף הכרמל".

דוא"ל maytalbs@gamil.com  או בפייסבוק "אנשי הים התיכון".