צהרונים

רצף חינוכי במסגרות המשלימות
רחלי אברהם, מנהלת גני ילדים ואלקה מיטב מנהלת צהרוני גנים, חברו יחד להובלת שינוי בתפיסה החינוכית המועצתית בגיל הרך.
בראייה מרחבית זאת, יום החינוך בגני הילדים אינו מסתכם רק במסגרות הפורמליות, אלא ממשיך כרצף חינוכי במסגרות המשלימות כצהרוני הגנים וצהרוני בתי הספר אותם מנהלת שני נודלמן.

בהתאם לכך הוחלט בשלב ראשוני למנף את המרחבים המשלימים בגנים ולהכניס לעשרה גנים תכנית הנקראת "לגדול בריא" – כפיילוט.
הקו המנחה הינו כי הרגלים הנרכשים בגיל צעיר מלווים אותנו להמשך החיים.
במסגרת התכנית, הילדים ילמדו הרגלי תזונה נבונה ומאוזנת זאת בשילוב אורח חיים אקטיבי המאפשר גדילה והתפתחות תקינים ומונע הפרעות אכילה ומשקל בעתיד.

הגנים המשתתפים בתכנית קיבלו שלט השתתפות שיתלה בכניסה של הגן:

 

מדי חודש יוחלף הנושא שעליו יתמקדו, ידברו, יציגו ויערכו פעילויות שונות בצהרונים. נושאים כגון: אכילת ירקות, שתיים מים, מתכונים וטיפים לחיים בריאים והכל כמובן בשיתוף אינטגרטיבי של הילדים והפעלתם באמצעות הבובה מתוך ספר הילדים "יואש החלש" על ידי שירה, סיפור וריקוד.
במקביל נעשתה פנייה לגופים נוספים במטרה להכניס תכניות נוספות לדוגמא, "חכם בשמש".

בקייטנות החגים והקיץ של הצהרונים, הילדים יקבלו חוברות צביעה, הרצאות המותאמות לגילם ועוד..
בדצמבר נערכה סדנת יצירה שבה השתתפו כל מנהלות הצהרונים, קיבלו רעיונות להפעלה והכשרה מיוחדת לחנוכה. בנוסף כל ילד קיבל קיט יצירה לעבודה בקייטנה.


אנו מאמינים שהמרחבים החינוכיים הבלתי פורמליים הינם מקום חם ומכיל לילדים, אך יחד עם זאת ניתן עדיין להכניס תכנים חינוכיים בצד הפעלה יום יומית.

אגף החינוך שם לעצמו כאחד היעדים המרכזיים לשנה"ל תש"פ את הראייה ההוליסטית שהיא החיבור והשילוב של הילד מרגע לידתו ועד להיותו בוגר עצמאי, זאת בראייה רוחבית, שבה טובת הילד ואושרו במרכז.
יום הלימודים אינו מסתיים עם סיום הלימודים, אלא כולל גם את הפעילות הבלתי פורמלית המוצעת לו ותוך כדי שיתוף הקהילות הקיימות בחוף הכרמל.
הערך הנוסף הנגזר מן הסתם בעשייה זו הוא שאנו מקבלים ומרוויחים ילדים מאושרים, סקרנים, חקרנים, עם ערכים של קבלה והכלה ורצון לשיתוף ואינטגרציה של הקהילה הכוללת.

צהרון גן "השיטה" קיסריה – תחילת פעילות היכרות עם הבובה המובילה של התוכנית: