איכות הסביבה

ים של אהבה
לא נגלה לכם סוד אם נאמר לכם שלנו בחוף הכרמל יש 40 ק"מ של חופים מהיפים בארץ, וכמו בכל קיץ, חופי הים הם אחד מאתרי הבילוי והנופש החביבים על הציבור אך לדאבוננו הרב הציבור נוהג באופן הפוגע בסביבה הימית והחופית. האתגר הגדול הוא לייצר תשתית שתאפשר שמירה על חוף נקי ומטופח שנוכל ליהנות ממנו כיום וגם בדורות הבאים. כניסה למים בחופים לא מוכרזים, הקמת מאהלים לתקופות ממושכות, שימושים פסולים בחוף, הפעלות מערכות קול, קיום אירועים מסחריים, נסיעה על חופי הים ושימוש באמצעי שינוע כבדים בניגוד לחוק, כל אלה מהווים סיכון לסביבה ולאדם ומייצרים מפגעי פסולת, רעש, אור ועוד. פגיעה בהנאה שלנו מחוף הים ופגיעה בלתי הפיכה בסביבה וגם באקולוגיה הימית. מדובר במפגעים בקנה מידה כה גדול שכדי לטפל בהם כולם חייבים להתגייס לפעול ביחד עם המועצה, ארגוני סביבה, משרדי הממשלה (הגנת הסביבה, הפנים, בטחון פנים וכו') והציבור להעלאת מודעות ולקיחת אחריות.

ים של פעילות
המסבירים הצעירים: היחידה הסביבתית במועצה, בהנהלת נגה לבנברג, ממשיכה זו השנה השלישית במיזם משותף למועצה וארגוני סביבה "יצאת נקי" - מיזם חברתי סביבתי ותעסוקתי לבני נוער, שמטרתו העצמה ומניעת התנהגויות מסוכנות יחד עם חינוך לשמירה על הים. לפרויקט חברו מס' גופים יחד והוא מתקיים בשיתוף המועצה האזורית חוף הכרמל – בהובלתו של האגף לשירותים חברתיים וקהילתיים, היחידה הסביבתית, האגף המוניציפלי "הרשות למאבק באלימות סמים ואלכוהול", המשרד לביטחון הפנים, "החברה להגנת הטבע" והמשרד להגנת הסביבה.

הפרויקט מתקיים בחודשי יולי - אוגוסט בחוף נווה ים – הבונים וחוף המבצר בעתלית, בין השעות 15:00 – 19:00 וניתן לזהות את בני הנוער עפ"י החולצות והכובעים הממותגים של "יצאת נקי", מה שיצר בקרבם גאוות יחידה. כמו כן, מקבלים בני הנוער הדרכות מקצועיות בנושא שמירה על חופי הים ומלווים ע"י מדריכים מטעם החברה להגנת הטבע אשר פועלים תחת ליוויה והובלתה של הגב' מיה שדה – מנהלת המחלקה לביטחון קהילתי.

בני הנוער עוברים הדרכות מקצועיות ומסבירים באופן חיובי לבאי החוף כיצד לקחת חלק פעיל בשמירה על החוף והים ועל אילו פעולות עלינו להקפיד כך שההשפעה החיובית על הסביבה הימית והחופית תהיה גדולה. השנה הם גם משתתפים בסקר ניטור והערכה של מדיניות הפיקוח של עונת הרחצה 2019 וההשפעה של המדיניות על מפגעי פסולת בחופים. את הסקר מבצעים המועצה, בשיתוף החברה להגנת הטבע ובליווי של אוניברסיטת חיפה.
בני הנוער נהנים במהלך שעות העבודה, מהדרכות מגוונות מטעם גופים שונים, בנושאים הרלוונטיים לפרויקט, נפגשים עם פקחים של המועצה ורשות הטבע והגנים ולוקחים חלק בסדנאות של מניעת השימוש באלכוהול עם דגש על קרבה לים.

אנו רואים חשיבות רבה בקיומו של פרויקט זה, מעבר לשמירה על חופי הים והעלאת המודעות של התושבים לעניין, את נושא ניצול שעות הפנאי של בני הנוער באופן בטוח ונורמטיבי, תוך הקניית כלים לאחריות אישית במסגרת עבודה, מחויבות אישית והעצמה.

 

 

מתנדבים מנקים חופים

מעגן מיכאל, למידע נוסף לחצו כאן >>

מעיין צבי

כן יירבו ויישר כוח!

 

לא רק על החוף
לאורך חופי המועצה יש לא פחות משלוש שמורות מוכרזות. עם זאת, למעט שטחים ימיים קטנים כמו בחוף דור-הבונים אין הגנה הולמת לסביבה הימית. כמו השמורות היבשתיות, גם השמורות הימיות הן שטח ששמירתו הכרחית להישרדות, לרבייה ולשיקום של מיני בעלי חיים וצמחים הנמצאים בסכנת הכחדה או מאוימים. השמורות הימיות והחופיות בחוף הכרמל הן:

- שמורה ימית וחופית דור הבונים: משתרעת לאורך קו החוף וגם למרחק 2 ק"מ מערבה בים.
- איי חוף דור – מעגן מיכאל: איונים קטנים, חלק מרכס כורכר חופי שהוצף, משמשים אתר קינון לעופות מים.
- שמורת חוף גלים: שמורה חופית בין כפר גלים בצפון לשפך נחל אורן מדרום. בשמורה רכס כורכר, שרידי התיישבות קדומה וחוף חולי המהווה אחד מאתרי ההטלה העיקריים עבור צבי הים, המצויים בסכנת הכחדה.

כיום גדלה המודעות לכך שגם השמורות הימיות הקיימות והמתוכננות בארץ, מוגבלות לשטח מצומצם בקרבת החוף ואינן נותנות הגנה מספקת לערכי הטבע בסביבה הימית - חי, צומח ותופעות גיאולוגיות. זאת על רקע העלייה בהשפעה האנושית על הסביבה הימית - דייג יתר, העברת קווי תשתיות וקידוחים בים, ופליטת תמלחות מרוכזות לים, המשפיעות על אופיו.

לאור זאת, מתגבשת כיום תוכנית לשמורות טבע גדולות בים התיכון, שחלקן יגיעו עד גבול המים הטריטוריאליים של מדינת ישראל (במרחק 22 ק"מ מקו החוף) ויאפשרו הגנה יעילה יותר על מעמקי הים. הדגש בשמורות אלו הוא הגנה על קרקעית הים, ומניעת דיג מכמורות הגורם להרס מוחלט של החי והצומח הימיים בקרקעית הים. לא תוטלנה מגבלות על שייט בתחום השמורות, אך צפויות מגבלות על קידוחי תשתית באתרים אלו.

"קהילת-ים חוף הכרמל" של ארגון "אנשי הים התיכון", פועלת להקמתן ולשמירתן של שמורות ימיות באזור חוף הכרמל. הארגון כולל בתוכו את ארגוני הסביבה המרכזיים בישראל, אשר לראשונה התאחדו לקואליציה במטרה לקדם ולשמור על השמורות הימיות בים-התיכון: צלול, אקו-אושן, מחמל"י, אנו, התאחדות הצוללנים בישראל, מגמה ירוקה, מרכז הגליל המערבי, קהילת-הגולשים, קהילת-הצוללים משמר הים והחלה"ט בשיתוף ובליווי של הרט"ג.

להצטרפות ולפרטים נוספים ניתן לפנות לנציגת "צלול" ב"אנשי הים התיכון" כאן בחוף הכרמל:
מיטל בן ששון - maytalbs@gamil.com
ובטלפון 052-3750804

הרצאה מרתקת מדוזות ממפגע למשאב