על יסודי

לקראת השנה החדשה בבית ספר "המשותף חוף הכרמל"

"מקום שליבי אוהב, לשם רגלי מוליכות אותי" (תלמוד בבלי, מסכת סוכה).

שנה חדשה בפתח ואנו נערכים במרץ לקראתה. לצד השיפוצים הרבים שנערכו ושיפרו את חזות בית הספר נערכנו לקראת חידושים בתחום הפדגוגי. בין היתר הוקמו מרכז אנגלית חדשני  וכיתת חוץ.
לפני הכל, חשוב לנו לשתף בתפיסתנו החינוכית. מובן שמסגרת מצומצמת זו היא רק 'טעימה' מאותם כיוונים ואינה יכולה להקיף את מכלול עשייתנו הרחבה.

כאנשי חינוך אנו מוצאים שתי משימות-על שאותן חשוב לנו לקדם:
משימה ערכית
בית הספר חורט על דיגלו קידום תפיסות עולם הומניסטיות, כאלה המאפשרות לתלמידינו לאמץ איכויות אנושיות, כגון: סובלנות וכבוד לכל אדם באשר הוא אדם, לגלות נכונות לתרום, להיות מעורבים ולקחת אחריות על המתרחש בסביבתם.
בית הספר מאופיין בפעילות חברתית-ערכית ענפה. בנוסף, אחוז הבוגרים המשתלבים במסגרות של שנת שירות ועושים שירות משמעותי בצבא הוא גבוה מאוד. עם זאת, הבוגרים מתקשים לציין/להמשיג את הערכים שעליהם חונכו בבית הספר. לא תמיד הם מצליחים לראות את הקשר בין הפעילות החינוכית לבין חינוך לערכים.
אנו סבורים כי למילים יש משמעת נכבדה!
הן מייצרות מציאות ומעצבות תודעה. על-כן חשוב לנו להדגיש את עיבוד החוויות ואת ההדהוד שיש לדברים.

הבטחה חינוכית:
במהלך השנה הקרובה נקיים תהליך רחב של בירור ערכי הליבה שלנו.
לתהליך יהיו שותפים שלושה מעגלים: התלמידים, הצוות החינוכי וההורים.
בתהליך זה נבחר שלושה-ארבעה ערכים מרכזיים ונבחן יחדיו את הדרך שלנו להטמיע את אותם ערכים.
זוהי בחירה מחייבת! כל פעילות או עשייה חינוכית תימדד על-פי הקריטריון באיזו מידה היא שירתה את הטמעת אותם ערכים נבחרים.

משימה פדגוגית
הפדגוגיה שלנו חותרת לשבור את הבלעדיות של הוראה פרונטאלית ולייצר מגוון דרכי הוראה-למידה. אנו מקיימים תהליכי 'למידה פעילה' בכל השכבות. בתהליכים אלה מתממשים מספר עקרונות: עבודת צוות, מרחב בחירה גדול, מעורבות הלומד בתהליך הלמידה, למידת חקר, תוצר עיוני ויצירתי, טיפוח חשיבה ביקורתית, בימת שיתוף, התבוננות פנימית של התלמיד/ה על התהליך שעבר/ה.
בדרך זו מתאפשר לתלמיד/ה לבטא את עצמו/ה גם מעבר למילים, באפיקים מגוונים של יצירה. בתהליכים אלה אנו שואפים ללמד איך ללמוד ומעניקים כלים ללמידה.


חשוב לומר – הפדגוגיה והערכים אינם מנותקים אלא שלובים זה בזה.
האקלים הנוצר בין מורה לתלמיד במציאות כזו הוא אחר: קשוב, דיאלוגי, רגיש ומאפשר. אם זה לא חינוך הומניסטי... מה כן?
לסיום, אנו מברכים על התמיכה והשותפות האמיצה עם אגף החינוך במועצה וכן עם הפיקוח.

בברכת שנה פורייה וטובה,
הצוות החינוכי