סקר פארק חוף הכרמל

 

 

רקע

רצועת החוף שבתחומי המועצה האזורית חוף הכרמל היא הארוכה ביותר בארץ, ומשתרעת על פני כ-40 ק"מ. ברצועה צרה זו, שרוחבה נע בין 200 מ' בצפון המועצה לכ-2.5 ק"מ בדרומה, ערכי טבע, נוף ומורשת האדם שאין כדוגמתם בארץ:

 

  • מבנה גיאומורפולוגי ייחודי בקנה מידה עולמי של רכסי כורכר מקבילים לקו החוף – חלקם כיום בים וחלקם ביבשה, שמייצגים את אירועי העלייה והנסיגה הקדומים של הים. בין רכסי הכורכר ישנן 'מרזבות' שבהן הצטברו משקעים עמוקים של סחף קרקע שהגיעה דרך הנחלים מרכסי הכרמל ורמות מנשה. קרקעות אלו משמשות ברובן לחקלאות.
  • רצועת החוף משמשת גם כמסדרון אקולוגי ארצי – המערבי ביותר בארץ, שמאפשר תנועה של בעלי חיים ויחידות הפצה של צמחים, בין שטחים מוגנים (שמורות טבע, גנים לאומיים ויערות קק"ל).
  • ברצועה צרה זו, מיוצגות שמונה מערכות אקולוגיות (יותר משליש מתוך 23 המערכות האקולוגיות הארציות), שחמש מתוכן נדירות, רגישות ונמצאות בסיכון: חולות, חמרה וכורכר, מלחות, בתי-גידול לחים ועמקי המרזבות.
  • במערכות האקולוגיות הרגישות הללו, מתקיימים כ-300 מיני חולייתנים, שמהם כ-60 נמצאים בסכנת הכחדה, וכ-500 מיני צמחים, שמהם יותר מ-80 בסכנת הכחדה!
  • רצועת החוף משופעת לא רק באוצרות טבע חשובים, אלא גם באוצרות תרבות רבים: זהו האזור העשיר ביותר בארץ באתרי עתיקות ומורשת חופית.

 

כל אלו הופכים את חופי המועצה לחופים מהמבוקשים בארץ, כאשר מדי שנה פוקדים אותם כ-2.5 מיליון מבקרים (וכ-4 מיליון השנה, שבה לא ניתן היה לצאת לנפוש בחו"ל), ולכן נדרשים תכנון וניהול מושכלים של השטח!

 

לחצו >> כאן << לצפייה במצגת מישיבת ההתנעה

 

לחצו >> כאן << לצפייה בסיכום הדיון

 

לחצו >> כאן <<  לקריאה נוספת על הסקר!

לחצו >> כאן << לצפייה בקובץ שיתוף ציבור 3.3.21

 

סיכום חלק א' של הסקר כבר כאן! לחצו >>כאן<< לעיון

 

לחצו >> כאן << לצפייה בקובץ סיכום פגישת צוות היגוי 13.4.2021

לחצו >> כאן << לצפייה בקובץ המצגת שהוצגה בדיון  צוות היגוי 13.4.2021