העסקת עובדים זרים

כאשר חל שינוי במצבו התפקודי, הגופני והמנטלי של הזקן, המחייב טיפול והשגחה 24 שעות ביממה, אחת האפשרויות הקיימות היא העסקת עובד זר המתגורר עם הזקן בביתו ומסייע לו בכל תפקודי היום יום. סידור זה מאפשר לזקן להישאר בביתו ובסביבתו המוכרת והטבעית. הליך הבאת והעסקת עובד זר באופן חוקי, עובר דרך מספר משרדי ממשלה, המופקדים על תחום זה. ייעוץ, מידע, הכוונה והדרכה בתהליך הבאת עובד זר נעשה על ידי חברות סיעוד שיש להן היתר לתיווך בנושא עובדים זרים בענף הסיעוד.
• לגמלת סיעוד זכאי מי ששוהה בביתו או בדיור מוגן.
• מי שמאושפז במוסד סיעודי יוכל להיות זכאי לגמלה רק אם הוא שוהה במחלקה לעצמאיים או לתשושים.
• לא יהיה זכאי לגמלה מי שנמצא במחלקה סיעודית, מחלקה לתשושי נפש, בבית חולים גריאטרי, או במוסד בו רוב הוצאות האחזקה ממומנות על חשבון גוף ציבורי (משרדי ממשלה, רשויות מקומיות וכדומה).

תהליך קבלת היתר
את הבקשה להיתר להעסקת עובדים זרים יש להגיש לרשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים.
טופס בקשה לקבלת היתר להעסקת עובד זר בענף הסיעוד ניתן להוריד באתר רשות האוכלוסין וההגירה.
כאמור, אישור הבקשה תלוי בתוצאות מבחן התלות שעורך ביטוח לאומי. תוצאות מבחני התלות ימסרו ישירות על ידי המוסד לביטוח לאומי לרשות האוכלוסין וההגירה ואין צורך לצרפן לטופסי הבקשה.

קשיש שאינו זכאי לגמלת סיעוד מחמת גובה הכנסתו – יש לצרף "טופס בקשה לביצוע מבחן תלות" המופיע באתר האינטרנט של הרשות. את הטופס ניתן למלא באופן מקוון באתר האינטרנט של הרשות.
איך מאתרים עובדים זרים?
עובדים זרים ניתן לאתר באמצעות:
• לשכות פרטיות בעלות רישיון והיתר מרשות האוכלוסין וההגירה להבאה, לתיווך, ולטיפול בעובדים זרים בענף הסיעוד (לרשימת לשכות פרטיות לחץ כאן).
• חברות סיעוד- אמנם לא עוסקות בהבאה והשמה של עובדים זרים, אך, יכולות לקשר ללשכה פרטית עמה עובדים או קשורים.
• איתור באופן עצמאי- אם יש עובד זר (או עובדת) שסיים את עבודתו אצל מעסיק כלשהו ועדיין יש לו זכות חוקית להישאר בארץ, או אם יש עובד מוכר בחו”ל ומעוניינים להביאו, יש לקשר עובד זה עם לשכה פרטית, לא ניתן להעסיקו מבלי שיהיה רשום בלשכה פרטית.
היתר להעסקת עובד זר באופן מהיר
אדם חולה העומד להשתחרר מבית החולים יכול לבקש היתר מיוחד (לשלושה חודשים) להעסקת עובד זר בהליך מהיר מההליך הרגיל.
מומלץ להיעזר בעו”ס מהמחלקה בבית החולים בה האדם מאושפז. יש להגיש לרשות האוכלוסין וההגירה- או באמצעות לשכה פרטית או באופן עצמאי, את טופס הבקשה למתן היתר לעובדים זרים בצרוף הנספח בו יש לציין את תאריך השחרור הצפוי מבית החולים ואת הצורך בטיפול והשגחה 24 שעות ביממה.