זכויות משפטיות והגנה על הוותיק

כאשר הוותיק סובל מירידה במצבו הפיזי או הקוגניטיבי, יש באפשרותו להסתייע בכלים משפטיים שיאפשרו לו להמשיך לחיות בכבוד, ברווחה ובביטחון אישי:
ייפוי כוח מתמשך למצבים של אי-יכולת לקבל החלטות בעתיד
ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי אשר מהווה חלופה למינוי אפוטרופוס. ייפוי הכוח המאפשר לכל אדם בגיר, לקבוע מי יטפל בענייניו בעתיד, אם וכאשר לא יוכל לטפל בהם בעצמו. מיופה כוח, יהיה מוסמך לפעול בשם אותו אדם בעתיד כאשר לא יוכל עוד לקבל או לבצע החלטות הנוגעות לעינינו בעצמו, ייפוי כוח מתמשך יכול להתייחס לעניינים רפואיים, אישיים או רכושיים - או רק לחלקם. הוא יכול לכלול גם "הנחיות מקדימות", בהן יבהיר איך הוא מבקש ממיופה הכוח לפעול בעתיד.
יש לערוך את ייפוי הכוח על גבי טפסים מיוחדים ולחתום עליהם בפני עורך דין שעבר הכשרה מיוחדת, ושאין לו עניין אישי בייפוי הכוח. רשימת עורכי הדין המוסמכים לחתום על ייפוי כוח מתמשך ניתן לקבל באתר לשכת עורכי הדין.
למידע נוסף ניתן לפנות לאתר האפוטרופוס הכללי.
אפוטרופסות
במקרים בהם אנשים אינם מסוגלים לנהל את ענייניהם, בית המשפט ממנה אפוטרופוס כדי לסייע להם, לדאוג לענייניהם ולהגן עליהם, על גופם ועל רכושם.
על האפוטרופוס לדאוג לעניינים שנמסרו לו על-ידי בית המשפט ולפעול לשמירת הזכויות, האינטרסים והצרכים של האדם ולקבל החלטות בקשר אליהם.
בית המשפט רשאי למנות לאדם יותר מאפוטרופוס אחד ולקבוע אם ניהול האפוטרופסות יהיה במשותף או יחולק ביניהם לפי נושאים, כגון אפוטרופוס לגוף, אפוטרופוס לרכוש ואפוטרופוס לדין (לצורך ייצוג ענייניו המשפטיים בהליך משפטי). האפוטרופוסים מחויבים לפעול תוך תיאום והסכמה ביניהם.
אפוטרופוס על פי מינוי נתון לפיקוח של הרשויות השונות, וכן חובה עליו לתת דיווחים שונים בקשר עם תפקידו. את הבקשה למינוי יכול להגיש בן הזוג, הורה או קרוב משפחה אחר, וכן היועץ המשפטי לממשלה או נציג מטעמו.
יש להגיש בקשה בכתב לבית המשפט לענייני משפחה שבתחום סמכותו נמצא מקום מגוריו של האדם עבורו מתבקש המינוי. מוסלמים יעבירו את בקשתם לאחד מבתי הדין השרעיים.
למידע נוסף ניתן לפנות אתר האפוטרופוס הכללי.

מתן ייפוי כוח לטיפול רפואי
כל אדם עלול להיקלע למצב בו יזדקק לטיפול רפואי. החוק קובע כי לשם מתן טיפול רפואי למטופל, יש צורך בקבלת הסכמתו מדעת . עם זאת, כל אחד ואחת מאתנו עלול למצוא את עצמו במצב בו אין הוא מסוגל לקבל החלטות
רפואיות בכוחות עצמו בעקבות תאונה או מחלה. המערכת המשפטית מאפשרת לנו להתכונן למצבים אלו באמצעות מינוי מיופה כוח.
סעיף 16 לחוק זכויות החולה קובע כי מטופל רשאי למנות בא כוח מטעמו שיהיה מוסמך להסכים במקומו על קבלת טיפול רפואי. מינוי כזה נעשה באמצעות ייפוי כוח מיוחד לעניין זה. מינוי זה נועד למצב עתידי, בו לא תוכל להביע עמדתך ביחס לטיפול הרפואי המוצע.
ייפוי הכח ייחתם בפני עורך דין (גם אם אותו עורך דין לא עבר הכשרה מיוחדת לכך), רופא מורשה, עובד סוציאלי, פסיכולוג או אח מוסמך.
יש להפקיד את ייפוי הכח במשרדי האפוטרופוס הכללי.
ייפוי כוח לטיפול רפואי ניתן להפקיד רק באופן ידני, על ידי האדם הממנה, או על ידי מיופה כוח מטעמו לצורך ההפקדה.
בכל מקרה, יש לשמור עותק מקורי אצל בעל המקצוע שערך את ייפוי הכוח וחתם עליו, ואצל האדם הממנה.
תומך בקבלת החלטות
קבלת החלטות נתמכת היא הסדר משפטי שנועד לשמש חלופה לאפוטרופסות. הסדר זה מיועד לסייע לבגירים שמסוגלים לקבל החלטות בעצמם, אך מתקשים באיסוף או בהבנת המידע הנדרש לקבלת ההחלטה או במימושה.
אדם המעוניין בתמיכה (הנקרא "מקבל החלטות") יפנה לבית המשפט לענייני משפחה ויבקש למנות אדם אחר - לתפקיד "תומך החלטות", על מנת שיסייע לו בקבלת החלטות בתחומים בהם מקבל ההחלטות מתקשה. בית המשפט יבחן את הבקשה למינוי, ויחליט האם לתת צו למינוי תומך החלטות שבו יפורטו סמכויותיו של תומך ההחלטות. בית המשפט רשאי למנות לתפקיד זה "תומך החלטות קרוב" (כלומר קרוב משפחה או ידיד קרוב של מקבל ההחלטות), "תומך החלטות מתנדב", שימלא את תפקידו ללא קבלת שכר, או "תומך החלטות בשכר", שימלא את התפקיד תמורת תשלום.
למידע נוסף ניתן לפנות לאתר האפוטרופוס הכללי.

• "יד ריבה" ייעוץ משפטי- מבית יד שרה:
במחלקת יד ריבה מעניקים עו"ד מתנדבים ייעוץ וסיוע משפטי ראשוני חינם לקשישים וחולים.
עורכי הדין המתנדבים במחלקת הסיוע המשפטי "יד ריבה" מקבלים קהל ב-18 סניפי יד שרה בכל רחבי הארץ.
דרכי הפניה:
ניתן לפנות לקו המידע באמצעות הטלפון: 02-6444569